Kategori dan Jenis-jenis Permainan Kanak-kanak
Kategori Permainan Kanak-kanak
Pada tahun 2004, Webb dan Pearson telah mengkategorikan permainan kepada empat kategori utama iaitu:
oSasaran (Target)
oPukulan/ Padang (Striking / Fielding)
oJaring/ Dinding (Net/ Wall)
oSerangan/ Kawasan (Invasion)
Sasaran (Target)
•Menempatkan objek pada sasaran atau mendekati
sasaran untuk mendapat mata.
•Contoh: bowling, archery, golf
Bowling |
Archery |
Golf |
Pukulan/ Padang (Striking/ Fielding)
Jenis permainan yang dilaksanakan dalam kumpulan yang melibatkan dua pasukan / dua pihak.
Satu pasukan disebut sebagai pasukan ‘striking’ dan pasukan lawannya disebut pasukan ‘fielding’.
Pasukan ‘striking’ yang akan bertindak untuk memperoleh / mengumpul mata sedangkan pasukan fielding’ yang akan bertindak cuba menghalang pasukan lawannya memperoleh / mengumpul mata.
Mata yang diperoleh / dikumpul melalui larian yang selamat dan berjaya selepas membuat pukulan dalam masa atau pusingan yang ditetapkan.
Contoh : baseball, softball, cricket
Baseball |
Handball |
Cricket |
Jaring/ Dinding (Net/ Wall)
- Permainan dimainkan antara jaring atau atas dinding.
- Mengumpul mata melalui menghantar objek ke gelanggang pihak lawan dengan syarat objek tersebut tidak dapat dihantar balik dalam kawasan gelanggang.
- Contoh: badminton, squash, table tennis.
Badminton
|
Squash |
Table tennis |
Serangan/ Kawasan (Invasion)
- Permainan dilaksanakan dalam secara perseorangan atau berpasukan.
- Berusaha menyerang untuk memasuki kawasan pihak lawan bertujuan untuk memperoleh mata.
- Kawasan sendiri disebut sebagai kawasan bertahan; berusaha menyekat pasukan lawan memasukinya bertujuan untuk memperoleh mata.
- Contoh: soccer, basketball, handball
Soccer |
Basketball |
Handball |
Tujuan Mengkategorikan Permainan
- Setiap permainan dalam kategori yang tersebut mempunyai sifat dan peraturan yang mirip atau seiras.
- TGfU bertujuan untuk menggalakkan palajar-pelajar melibatkan diri dalam pelbagai permainan.
- Setelah mempelajari salah satu permainan dalam satu kategori, pelajar akan memperoleh pengetahuan asas atas peraturan, kemahiran dan taktik dalam kategori tersebut.
- Oleh itu, pelajar akan bermampu untuk menyertai permainan lain dalam kategori yang sama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan